Retail Media – uutta tulovirtaa ja edelläkävijyyttä yrityksellesi 

 

Maija Ahonen, ReTALEn Account Director, Retail Media Strategist Maija Ahonen on Aller Media Nordicin retail mediapalvelu ReTALEn Account Director, Retail Media Strategist ja vastaa asiakasratkaisuista sekä ratkaisumyynnistä. Hän on toiminut S-ryhmän retail median asiakasvastaavana sekä Yhteishyvän monikanavaisen tuotevastuun vetäjänä 2019-2024. Tätä ennen hän vastasi S-ryhmän oman median Yhteishyvän mediamyynnistä lähes 15 vuotta. Maija kuuluu IAB Finland retail media -työryhmään.

 

Retail media on noussut maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, eikä syyttä. Mainostajabrändien ja kaupan yhteistyö mainonnassa on tehokasta, koska yhteistyö tuo kuluttajan ja brändin lähemmäksi toisiaan ja mainonta tavoittaa kuluttajan juuri oikealla hetkellä – lähellä ostopäätöstä. Olen seurannut tätä kehitystä lähes 20 vuotta, ensin S-ryhmän mediakanavien ja datan hyödyntämisen kautta ja nyt laajemmin koko retail median kentällä.

Perinteisesti retail media on tarkoittanut suurten kaupparyhmien suljettuja mediakanavia, jotka ovat olleet tarjolla retailerin tavarantoimittajille ja yhteistyökumppaneille. Nyt rinnalle on tullut avoin retail media, jossa yritys kuin yritys voi avata asiakaskohtaamispisteensä eli omat kanavat lähes kaikille sovituille mainostajille. Maksua vastaan, tottakai.

Monikanavaisuus on ollut ja on edelleen keskeinen tekijä. Kivijalka on tärkeä osa päätöksentekoa, mutta vaikuttavimmat kampanjat syntyvät, kun mukana on useampi kanava useassa kohtaamispisteessä, esimerkiksi verkkosivut, appi, uutiskirjeet ja jopa printti.


Sinunkin yritykselläsi on mahdollisuus lisätuloon

Mielestämme retail media ei ole vain kaupparyhmien yksinoikeus. Monilla kuluttajaliiketoimintaa harjoittavilla yrityksillä – oli kyse sitten optiikka- tai kuntosaliketjusta, autoalan yrityksestä tai lääkärikeskuksesta – on jo olemassa omat asiakaskohtaamispisteensä. Moni hyödyntää niitä omassa markkinoinnissaan, mutta harva on niitä kaupallistanut.

Miksi siis tyytyä pelkästään omaan viestintään, kun samoja pintoja voisi tarjota myös muille mainostajille? Tästä syntyy lisätuloa, jonka avulla voi rahoittaa tulevia investointeja ja ydinliiketoimintaa.


Avoin retail media – edelläkävijyyttä ja lisätuottoja yrityksellesi

Avoimessa retail mediassa kaikki kuluttajan arkeen liittyvät toimijat voivat hyödyntää mediapintoja. Tämä avaa mahdollisuuksia esimerkiksi auto-, finanssi-, matkailu- ja telealan brändeille, jotka eivät välttämättä kuulu kaupparyhmien suljettuihin ekosysteemeihin, mutta joiden palvelut ovat oleellinen osa kuluttajan elämää.


Meille asiakaskokemus on aina keskiössä. Tulemme kohdentamaan mainontaa tarkan asiakasdatan avulla, jolloin se ei ole häiriötekijä, vaan arkea sujuvoittava ja kiinnostava lisä.

Retail median kasvu on ollut huimaa, ja tulevaisuus näyttää vielä valoisammalta. Haluammekin haastaa sinut miettimään miten voisit hyödyntää asiakaskohtaamispisteesi tehokkaammin – ja samalla luoda uutta tulovirtaa yrityksellesi.

 

📌 Tilaa meiltä kartoitus ja selvitä, miten avoin retail media voi tukea liiketoimintaasi.
Koko ReTALEn asiantuntijatiimimme on täällä sinun apunasi.

 

>> Tilaa kartoitus << 

 

Kasvuterveisin

ReTALEen Maija

Maija Ahonen
ReTALEn Account Director, Retail Media Strategist